Zo nu en dan voeren mijn vriend en ik zinnige discussies over de houdbaarheidsdatum van producten in onze koelkast. De THT (tenminste houdbaar tot) op vele verpakkingen doet vermoeden dat producten over de datum zijn, waar vaak nog best iets van te maken is. Mijn vriend volgt graag protocollen en regels. De THT staat er niet voor niks op én na het verstrijken van die datum gaan zijn lippen op slot. Het product is dan aan mij overgelaten, terwijl hij zijn tanden zet in de vers gehaalde boodschappen. 

Inmiddels onderscheid ik drie categorieën*:

  1. Kruiden enzo: Wellicht  smaakverlies, maar echt bederven doet het niet snel. 
  2. Groenten enzo: De vieze, donkere randjes snijd je er af. Je voegt wat verse ingrediënten toe en zet zo een heerlijk, gezond gerecht op tafel. 
  3. Melk enzo: Niet direct bedorven bij het bereiken van de THT-datum, maar dubieus, jazeker! Wat er vaak toe leidt dat we beiden het product niet aanraken, totdat we zeker weten dat we het écht niet meer kunnen gebruiken en het gelegitimeerd naar de afvalbak kunnen begeleiden. 

Maar hoe zit het dan met de houdbaarheidsdatum van het onderwijs? Wij vroegen het aan 35 professionals. Zij zijn het er allemaal over eens dat onderwijs niet in het kruidenrek thuishoort. Zij vinden dat de traditionele school met het leerstofjaarklassensysteem, wel degelijk een houdbaarheidsdatum heeft. Als we niks doen, verliest onderwijs meer dan alleen zijn smaak.

In welke van de twee andere categorieën het onderwijs dan wel thuishoort, daar zijn de meningen over verdeeld. Snijden we de bruine randjes eraf, voegen we wat verse ingrediënten toe en zetten we zo een heerlijk gerecht op tafel dat de ontwikkeling en groei van kinderen stimuleert óf brengen we het traditionele systeem beter als geheel naar de afvalberg en zorgen we voor verse, nieuwe ingrediënten in onderwijsland. Schoolleider, wat vind jij? 

Anke

Vragen, reageren of mooie praktijkvoorbeelden delen? anke@ondernemendleiderschap.nl

*De voedselcategorieën zijn niet wetenschappelijk onderbouwd en puur ter illustratie in het leven geroepen.

Zie ook: Thema 1: Houdbaarheid van het systeem – een ander perspectief